Ph Lindh stipendiater

Till minnet av Per Hilding Lindh, signaturen Ph i Hudiksvalls Tidning i många år och aktiv i bygden, har en stiftelse bildats som delar ut ett stipendium varje midsommarafton på forngården i Fränö. Här en förteckning vilka som fått dessa.

Ph-Lindh-stipendiater genom åren från starten 1992

• 1992  Håkan Frank, för arbetet med  Forsamålet och Lunds Hem- och skolaförening för framgångsrikt samarbete mellan skola och föräldrar
  • 1993  Gereon Gustafsson, Helmer Söderbäck och Ture Sandberg  för  Forsa och Högs Kyrkobok   samt Trogsta skolas intresseförening för arbetet med Trogstagården
  • 1994  Skålladalens byalag för bevarandet av Matnäs skola och Forsa IF orienteringsungdomar uppmuntringsstipendium
  • 1995  Ingemar och Sally Eklind för filmdokumentation av  personer och verksamheter i bygden
  • 1996  Bygdegården i Klångsta, viktig samlingslokal i bygden  samt Turistforum  Erik Jonsson, Leif Johansson och Annika Stenberg för satsning på turism i Forsa.
  • 1997  Bruno Frank för arbete med kulturhistoria i Näsviken,  och Saronförsamlingen  för barn och ungdomsarbete
  • 1998  Vailet Niklasson Forsa folkdanslag för mångårigt engagerat ledarskap samt Erik Jonsson för engagerad idrottsledargärning  i Näsvikens IK och Tage Eriksson Sörforsa för  arbete som ledare för pensionärsgymnastik  i många år.
  • 1999  Forsa Fiskevårdförening för arbetet med förbättrade fiskevatten
  • 2000  Anna Maria Mikaelsson skidåkare uppmuntringsstipendium, och Forsa friluftsfrämjande för deras arbete med hälsofrämjande vandringar m m
  • 2001  Gereon Gustafsson för fullföljande av kyrkoboken och Barbro Skalman byggnadsvårdare på hälsingegård
  • 2002  Calle Berlin, fotoentusiast med känsla för bygden och Mats Johansson fotbollsledare i Forsa IF.
  • 2003  Forsa kyrkokör för flitig, kvalificerad körsång, och Bosse Holmberg för visionära satsningar
  • 2004  Vävföreningen Freja för arbete med väv och textiltraditionen, och Anna Kajsa Nilsson för dokumentation av bygden och dess historia.
  • 2005  Anders Skalman och Göte Nilsson pistolskytte och svartkrutsentusiaster  samt Bio Kontrast för mångårig kulturell gärning med kvalitetsfilm.
  • 2006  Anneli Lindström och Maria Blank sångfåglar i Forsa kyrkokör m m samt Stig H Johansson världsledande travtränare och ambassadör för Forsabygden
  • 2007  Björn Lundén driftig, okonventionell företagare i Näsviken och Sonja Högström för sitt arbete för de äldre i Forsabygden.
  • 2008  Gerd Munter värdefull kraft i kyrkoarbetet m m  och Nils Grundström .eldsjäl under årtionden inom hembygdsföreningen
  • 2009  Cia Olsson revyskådespelare, manusförfattare och glädjespridare m m och Gösta Svensson musikalisk storhet utöver det vanliga
  • 2010  Leif Bylars mångsidig eldsjäl inom bl a Forsa OK och Gun Britt Rotter glädjespridare med sång och musik inte minst bland de äldre.
  • 2011  Sigurd Melin, uppfinningsrik, uthållig  eldsjäl inom Dellenbanan samt Henrik  och Ellinor Numelin för ledarskap med barn o ungdom i Forsa folkdanslag.
  • 2012  Marta Walin och Sven Olov Snell, för engagerat arbete med Handelsträdgård i Näsviken resp Sörforsa.
  • 2013  Olle Rask för uthålligt arbete med fina skidspår i Trogstadalen  och Lars Göran Persson för ledarskap inom Forsa IF
  • 2014 Kristofer Sundman för uppskattat musikledarskap i bl a kyrkokören  och Monica Lind för hängiven miljöforskning  kring bla Forsasjöarna
  • 2015 Hans Åke Persson för Skållaboken m m och  Röda Korset/Kupan i Sörforsa för social verksamhet och hjälparbete.
  • 2016 Mary Hägg, Sörviksta för drivkraft och entreprenöranda  samt Bonny Sjöblom, Näsviken för årtionden av värdefull bilddokumentation.
  • 2017 Astrid Nilsson, Bäck för sitt engagerade arbete inom hembygdsrörelsen och sitt stora kunnande inom det textila området samt Jan-Åke Malmqvist, Fränö för ett uthålligt arbete för bygdens utveckling i många olika projekt.
  • 2018 Helena Persson Ovcina för framgångsrik utveckling av Berglocks Fårgård med bl a gårdsförsäljning av lokala mat- och hantverksprodukter, samt Thomas Norrman för mångårigt ledarskap inom Forsa scoutkår, där ett stort antal barn och ungdomar fostras i friluftsliv, miljötänk och samarbete.
  • 2019 Johanna Hildingsson.

Johanna är tredje generationen som driver mejerirörelse. Hon har utvecklats till en driftig och framgångsrik företagare och ambassadör för det rika lokala matkulturarvet i Forsa och Hälsingland. I Forsa gårdsmejeri förädlar hon mjölk till ostkaka och halloumi med en mycket hög kvalitet som prisbelönats och uppmärksammats också på nationell nivå.

• 2019 Josefin Mörk och Emil Oldmark.

På bara några år har Josefin och Emil utvecklat Ystegårn Café & Bistro till ett växande, modernt företag med restaurang, butik, bed & breakfast, konferenser, musikkvällar och mycket annat. I den genuina hälsingegårdsmiljön har de med stor energi och varsamma händer format en verksamhet som fått tusentals besökare att söka sig till denna oas i Forsabygden.

• 2020
    Jeanette Melin, Forsa handelsträdgård

har genom nyfikenhet stort engagemang och kunskap utvecklat Forsa handelsträdgård och byggt upp en samlingsplats som ger spis åt både mage, själ och kreativitet.

Andreas Bernmyr

har gett den kyrkliga verksamheten i Forsa Högs församling ett lyft. Hans förmåga att varje år locka nya stora skaror konfirmander är i särklass.

Helen Tanzborn
    För ett innerligt engagemang som ledare för ett flertal verksamheter i Forsa kyrka såsom barnrytmik, ungdoms- och körverksamhet.

• 2021

Rickard Nyberg och ICA Nära i Sörforsa

För sitt starka engagemang för god service, närproducerade livsmedel och bygdens utveckling i gott samspel med föreningar och företag.

Estetiska arbetslaget på Forsa folkhögskola

För återkommande inspirerande utställningar med hög konstnärlig kvalitet som lockar både lokala och långväga besökare

• 2022

Näsvikens IKs skidsektion

Med bred ungdomsverksamhet och uppskattade skidskolor, ett stort engagemang och många ideella krafter har skidsektionen skapat ett uppskattat, välskött och alltmer välbesökt skidstadion med välpreparerade skidspår och även en fin skridskobana på närbelägna sjön Ingan.

Forsa kulturgrupp

Som en del av arbetet med "Utveckling Forsabygden" bildades Forsa kulturgrupp för fem år sedan. Gruppen arrangerar i samverkan med Hudiksvalls kommun och Musik Gävleborg samt Folkteatern högklassiga musik-dans- och teaterkvällar i Sörforsa som lockar besökare från när och fjärran.

Nansta Sportryttareförening

För förmågan och framgången med bildandet av en förening av och för ridsportungdomarna i bygden. På dryga tio år har man skapat en stor och populär hoppbana och en dressyrbana som nyttjas flitigt. Utöver regelbundna träningar arrangerar man också en regional dressyrtävling varje år.